Utlägg och vidarefakturering

Utlägg och vidarefakturering

Det finns två typer av utlägg som man behöver ha koll på. Utlägg som du personligen gör åt ditt eget företag, och utlägg som ditt företag gör och sedan fakturerar till en kund. 

Utlägg som du gör till ditt företag måste ha ditt företag som fakturamottagare. Såvida du inte driver en enskild firma så får det inte stå ditt eget namn på ett kvitto eller en faktura, det är företagets namn som måste framgå. Om du har abonnemang eller avtal i ditt eget namn måste du ändra till företagets. 

Utlägg som du gör för din kunds räkning är i de flesta fall tekniskt sett inte utlägg, utan kostnader som skall vidarefaktureras. Dessa bokförs som kostnader i din egen bokföring, och sedan lägger du på inköpsbeloppen för kostnaderna exklusive moms på din kundfaktura, och lägger på samma momssats som på resten av fakturan oavsett vad momssatsen var på inköpet. Originalkvittona behåller du själv. Ett faktiskt utlägg är när du temporärt lånar ut pengar till din kund, och sedan lämnar över originalkvittona till kunden att bokföra i sin bokföring. Dessa underlag måste ha din kund som fakturamottagare/köpare på faktura eller kvitto. Står det ditt företags namn på fakturan så måste du bokföra det i din bokföring och sedan vidarefakturera kostnaden.

Läs mer om utlägg och vidarefakturering hos Björn Lundén

Scroll to Top