Periodisering för småföretag
Introduktion
Periodisering är en grundläggande bokföringsprincip som är avgörande för småföretag. Denna sida introducerar konceptet med periodisering, dess syfte och betydelse för småföretag, speciellt under K2-regelverket.
Vad är periodiseringar?
Periodisering innebär att fördela intäkter och kostnader över de perioder de tillhör, istället för när transaktionen faktiskt sker. Detta säkerställer att räkenskaperna speglar en rättvisande bild av företagets ekonomiska prestationer.
Exempel på periodisering
Om du fakturerar konsulttimmar för december månad i januari, så behöver den intäkten periodiseras till december trots att fakturadatum är i januari
Om du betalar en hyresfaktura i december för hyra i januari, så behöver den kostnaden periodiseras till januari.
Varför är periodiseringar viktigt för småföretag?
Korrekt periodisering säkerställer att företagets rapporter och resultat är korrekt, vilket är avgörande för både intern styrning och efterlevnad av skattelagstiftningen. För exempelvis en lite konsultfirma skulle det ha en väldigt stor påverkar ifall allt arbete i december inte kom med i årets årsredovisning.
Periodisering enligt K2-ramverket
I K2-ramverket, som används av de flesta mindre företagen, görs normalt sett inte periodiseringar för belopp mindre än 5 000 kr. Detta förenklar bokföringsprocessen för småföretag.
Vanliga frågor om periodiseringar
Ja, periodiseringar måste göras om beloppet överstiger 5 000 kr, eller om det är många affärshändelser som tillsammant utgör ett betydande belopp.
Kostnader och intäkter periodiseras normalt sett enligt de perioder de gäller. Leasar man en bil i tre år så periodiserar man avtalet över tre år. Hyra för januari periodisas till januari. Konsulttimmar för december periodiseras till december. En försäkringspremie som gäller för juli 2024 till juni 2025 periodiseras 50% till 2024 och 50% till 2025, ifall räkenskapsåret är januari-december. Etc.
Om beloppet att periodisera inte är säkert innan du måste stänga en redovisningsperiod så behöver du göra en så bra uppskattning som möjligt. Dock gäller försiktighetsprincipen, så alla bedömningar behöver vara konservativa. Om du sökt ett bidrag på 500 000 kr men det är högst osäkert om du får det bidraget, så kan du inte periodisera (åtminstone hela) det beloppet innan beslut har tagits.
Det beror på upplägget av bidraget. Om ett bidrag t.ex. täcker 100% av de faktiska kostnaderna i ett projekt, kan du inte ta upp intäkter i ett bokslut till ett större belopp än kostnaderna för det projektet under räkenskapsåret. Så om projektets kostnader för 2024 är 350 000 kr, då skall 350 000 kr i intäkter för bidrag periodiseras till 2024.
Om bidraget täcket 50% av kostnaderna i projektet, då får du beräkna och periodisera intäkter motsvarande detta. Som om projektets kostnad för räkenskapsåret är 200 000 kr, då skall 100 000 kr i intäkter periodiseras till det året och resterande belopp balanseras för att intäktsföras under kommande räkenskapsår. Förutsatt att kostnaderna uppstår.
Även försiktighetsprincipen gäller här, så om bidraget har tydliga krav på vad som måste leveraras för att få behålla bidraget, får man inte intäktsföra större del av bidraget än vad som bidragsgivaren sannolikt kommer att godkänna vid eventuell slutredovisning.
Slutsats
Förståelse och korrekt tillämpning av periodiseringar är avgörande för småföretags ekonomiska hälsa och framgång. Genom att följa dessa principer kan företag upprätthålla korrekta och tillförlitliga finansiella rapporter.